Dobry windykator
29 września 2016 2020-06-30 14:24Dobry windykator
Dobry windykator
Dłużnik na słowa “windykacja”, “windykator” reaguje nerwowo. Najchętniej wyrzuciłby te wyrazy ze słownika, pozbywając się, przynajmniej w myślach, obrazów charakterystycznych dla działalności windykatorów. Czego tak naprawdę obawia się dłużnik? Wszystkiego co w działalności windykatorów wywołuje największy stres: aroganckie wypowiedzi do dłużnika, przerywanie tego,dłużnik co mówi dłużnik i używanie jakichś psychologicznych wyrażeń, aby zmusić dłużnika do natychmiastowej spłaty, nachodzenie domu dłużnika i straszenie pojawieniem się komornika, wydzwanianie po kilkanaście razy dziennie, koncentrowanie się tylko na żądaniu zapłaty należności bez zagłębienia się w sytuację osobistą, finansową i majątkową dłużnika. Czy możliwa jest inna wizja windykacji? Czy dobry windykator istnieje?
Windykator uzyskiwałby znacznie więcej, gdyby nauczył się słuchać tego, co mówi dłużnik. Nawiązanie relacji z dłużnikiem wymaga posiadania umiejętności interpersonalnych, które pozwolą windykatorowi wzbudzić zaufanie dłużnika. Powinno to opierać się na prowadzeniu szczerej rozmowy z dłużnikiem, w której dłużnik będzie mógł bez przerywania ze strony windykatora przedstawić swój punkt widzenia na sprawę i zaproponować realne możliwości spłaty długu. To, co oczekuje windykator, często nie pokrywa się z sytuacją osobistą, finansową i majątkową dłużnika. A przecież gdyby windykator zechciał zagłębić się w problemy dłużnika, wtedy lepiej rozumiałby propozycje składane przez niego.
Windykacja nie powinna polegać tylko na wydzwanianiu do dłużnika, straszeniu go sądem i komornikiem, nachodzeniu w domu czy stosowaniu innych sztuczek, aby zachęcić, zmusić dłużnika do spłaty długu. Windykacja powinna być umiejętnością zbudowania długotrwałej relacji z dłużnikiem opartej o zaufanie i chęć pomocy w wyjściu z długów. Dłużnik powinien mieć przekonanie, że windykator jest jego przyjacielem i chce pomóc mu w rozwiązaniu problemów finansowych.